متن ، عکس و اس ام اس عاشقانه

  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه مدیریت

یکی از کارهایی که مدیران برعهده متخصصین می‌گذارند تهیه و تولید پاورپوینت مناسب جلسات است. این پاورپوینت‌ها بسیار زیاد با اهمیت هستند زیرا مدیران رفیق دارند ارائه‌هایی تاثیر گذار اقناعی داشته باشند.

کارشناس تولید و ساخت کننده پاورپوینت می‌تواند هر فردی باشد بنا بر هر سلیقه‌ای آن را تهیه و تولید نماید . اما کارشناس ارتباطات یا ارتباطات ‌عمومی‌ فقط بر اساس سلیقه کار نمی‌کند. او می‌داند که چطور از وسائل هایش برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده نماید . وسائل ها همان امکاناتی هستند که نرم افزار برای طراحی در اختیار ما قرار داده است. مانند: فونت، نمایش صفحه، شکل حرکت صفحه اجزایش و…

جهت دانستن این که چگونه وسائل ها را به ‌کار بگیریم بایستی جهت گزینش هر از عناصر که دلیل محکمی‌ داشته باشیم. دلیل : «این عنصر را گزینش کردم، چون قشنگ ‌تر است» قبول نیست. با اینروش بعد از مدتی جهت مقصود معین بهتریـن عنصر هر وسائل را بدست می‌آوریم و جهت ش محکم هم خواهیم داشت. برای مثال شما خواهید دانست که از چه فونت، شماره رنگ‌هایی برای حروف و زمینه استفاده بکنید که حتی در شرایط نمایش با فیلم جالب پروجکشن و تاریک نبودن کامل اتاق نوشته‌ها دیده شوند.

این فرآیند در صفحه‌بندی نشریات اتفاق می‌افتد. کم ­کم شما پاورپوینتی طراحی می‌کنید که مخاطب از آن لذت می‌برد گر چه نمی‌داند چرا. در این مطلب و مطالب بعدی با چند دلیل درباره خصوصیات ی متن، حرکت و صدا در پاورپوینت آشنا می‌شویم. اما این ‌ها می‌تواند بنا به هدف نوع استفاده پاورپوینت مفرق باشد. ارائه باقی آنها را به تجربیات شما می‌سپاریم. همچنین فراموش نکنید سلیقه هم جزئی از کار ما است. پس چنانچه نکته ای در کار به مزاق مدیر سفارش دهنده خوش نیامد دلیل را بکار ببندید چنانچه نکته صرفا مربوط به قشنگ یی بود با انجام درخواست سفارش دهنده رضایتش را بدست آورید.

چند دلیل درباره متن پاورپوینت:

حتمـا می‌دانید که متن پاورپوینت می بایست گویا خلاصه باشد و در هر صفحه از دو تا سه نهایتا شش سطر تجاوز نکند. ما در این مورد آن است که:

۱٫ اگر متن پاورپوینت باید گویا و واضح باشد، پس فاصله سطرها و شماره فونت حروف باید به گونه‌ای باشد که در حالت نمایش برروی پرده فیلم دیدنی پروجکشن یا تلویزیون از تمام نقاط اتاق جلسه قابل خواندن باشد. به همین دلیل نمی‌توان از فونت‌های کوچکتر از ۲۰ برای متن و ۳۶ برای تیتر مصرف کرد. خوب است به جای بولد کردن، از شماره‌های بیشتر برای بزرگتر شدن متن استفاده کنیم زیرا که بولد شدن در بیشتر مواقع از وضوح حروف می‌کاهد. فاصله سطرها هم باید ۱٫۲۵ یا بیشتر باشد. ولی فاصله بین خطوط نمی بایست به قدری باشد که رابطه مطالب قطع شود. به مثالهای زیر تذکر بکنید :
الف) متن خوانا و گویا: با شماره فونت ۴۰ برای تیتر ۲۸ برای متن فاصله سطر ۱٫۵

ب) متن ناخوانا: با شماره فونت ۳۰ برای تیتر ۲۲ برای متن فاصله سطر کمتر از ۱٫۰

ج) متن گسسته: با فاصله سطر ۳٫۰

۲٫ نکته دیگری که در این مثال‌ها مشاهده می‌کنید گزینش متن مناسب است. همان‌طور که می‌بینیم آوردن توضیح ات در پاورپوینت و در حالی‌که سخنران درمورد آن حرف می‌کند حشو است. ما از مخاطب انتظار داریم که با توجه به عناوین بحث در پاورپوینت جریان بحث را گم نکند ذهنش با سازمان بحث آشنا شود و نه آن‌که به خواندن شرح ات مشغول شود. چه بسا خواندن این شرح ات پرسش ‌هایی ایجاد نماید که بیرون از بحث سخنران بوده طرح آنها رشته کلام را از دست وی خارج نماید . وظیفه پاورپوینت این است که در یک نگاه خوانده شود و مخاطب را به سخنرانی طرفدار نماید .
۳٫ بدیهی است که جهت خوانا بودن هر متنی شرط اصلی خط خوانا است. در متن‌های الکترونیکی امروز فونت تعیین کننده خوش خطی است. پس گزینش برترین فونت تعیین کننده دیده شدن خوانده شدن خوبتر از طرف مخاطب است.
برای این منظور بایستی به هدف متن، خصوصیات ی مخاطب موضوع بحث تذکر کنیم و پس واضح ترین فونت را گزینش کنیم. مثال‌های زیر را ببینید و مد نظر داشته باشید که شماره فونت در هر سه ثابت است:

الف) متن غیر رسمی: فونت B Helal برای تیتر و B Homa برای زیر تیتر

ب) متن رسمی: فونت B Titr برای تیتر و B Mitra جهت زیر تیتر

ج) متن ناخوانا: فونت B Arshia برای تیتر و B Elham برای زیر تیتر

۴٫ رنگ نیز از نکات تعیین کننده در دیده شدن و خوانده شدن متن است. گزینش رنگ تا اندازه بسیاری سلیقه‌ای است ولی پیش از سلیقه می بایست تذکر داشته باشیم که ترکیب رنگ‌های صفحه ما با مخاطب و مساله بحث تناسب داشته در بدترین شرایط هم به دیده شدن متن یاری کند. دو شیوه اصلی یکی گزینش زمینه روشن و متن تیره و دیگری زمینه تیره و متن روشن است. در شیوه اول حروف برجسته می‌شوند در دومی‌عمق پیدا می‌کند. هردو این شیوه‌ها مناسب هستند به شرط آن‌که میزان کنتراست بین زمینه نوشته رعایت شود متن با رنگ مناسب کاملا از زمینه متمایز گردد.
جهت آن‌که بدانیم چه رنگ‌هایی در کنار چشـم نوازتر هستند بایستی کمی‌رنگ شناسی بدانیم و رنگ‌های مکمل، متضاد و درصد ترکیب آنها را بیاموزیم. طرح این مباحث از حوصله این مطلب بیرون است؛ اما آنچه بیش از تمام می‌تواند به ما کمک کند ترکیب رنگ‌ها در طبیعت است. طبیعت به ما می‌گوید که ترکیب رنگ قرمز سیاه یا زرد سیاه جهت اعلام خطر است و در نتیجه البته اگر چه در ابتدا دیدنی است اما در بلند مدت مخاطب را خسته می‌کند. پس شاید بتوان از آنها جهت صفحه شروع استفاده کرد اما برای متن اصلی مناسب به نظر نمی‌رسند. در مقابل ترکیب آفتـاب و آبی آسمان را بیاد بیاوریم که تاچه اندازه به لذت بردن ما از مناظر منجر می‌شود.

در این باره به مثالهای ملموس تری نیاز داریم:

الف) صفحه شروع با زمینه تیره:

ب) صفحه متن با زمینه روشن:


تا اینجا با چند اصل مهم از خصوصیات ی متن پاورپوینت آشنا شدیم. در ادامه دلیل هایی را درباره حرکت صدا در پاورپوینت خواهیم داشت.

  • ۹۵/۰۴/۱۸
  • بنیامین بهادری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی