انجام پایان نامه مهندسی برق الکترونیک
انجام پایان نامه مدیریت
انجام پایان نامه ارشد مدیریت
پایان نامه
مهندسی الکترونیک (به انگلیسی: Electronic engineering) یکی از شاخههای مهندسی است که از دانش علمیرفت ار تاثیر الکترونها استفاده کرده و به گسترش به احتمال زیاد ت، دستگاهها، سیسـتم ها، یا تجهیزاتی میپردازد که انرژی الکتریکی یکی از فاکتورهای آنهاست؛ شبیه لامپهای خلاء، ترانزیستورها، مدارهای مجتمع و مدارهای چاپی. این عبارت به شاخهی وسیع ی از مهندسی اشاره دارد که زیرشاخههای بسیاری را در بر میگیرد. حاوی رشتههایی که با توان، مهندسی وسائل دقیق، مخابرات، طراحی مدارهای نیمه هادی، بسیاری دیگر در ارتباطند. این کلمه همچنین بخش بزرگی از دورههای تحصیلی مهندسی برق را که در بیشتر دانشگاه های اروپایی تدریس میشود را حاوی میشود. اما اگر چه در آمریکا، مهندسی برق حاوی تمام شاخههای آن از عبارت الکترونیک است. انجمن مهندسان برق الکترونیک آمریکا یکی از مهمترین اثر گذار ترین سازمانهای این رشتههای مهندسی به شمار میرود.
واژه مهندسی الکترونیک
واژه مهندسی برق که در بین دانشگاه های قدیمی استفاده میشود هنوز نیز مهندسی الکترونیک را تحت پوشش قرار میدهد فارغالتحصیلان، مهندس برق لقب میگیرند. برخی از مردم بر این باورند که واژه مهندس برق بایستی برای آن دسته از افرادی به کار رود که در قدرت جریانهای بالا یا مهندسی فشار قوی تخصص دارند. در حالی که گروهی دیگر معتقد هستند که قدرت فقط یکی از زیرشاخههای مهندسی برق است (در واقع برای این شاخه از صنعت مهندسی قدرت مصرف میشود). همینطور درباره مهندسی برق توزیع. در سالهای اخیر افزایش رشتههایی جدید جداگانه همچون مهندسی اطلاعات و مهندسی سیـستم های مخابراتی را شاهد بودهایم که در گروههای آموزش ی تحت همین نامها تحصیل میشوند. بیشتر دانشگاه های اروپایی مهندسی برق را برای مهندسان قدرت مصرف کرده و بین مهندسی برق و الکترونیک فرق قائلند. در شروع دهه ۱۹۸۰ نیز عبارت مهندسی رایانه ً برای اشاره به الکترونیک مهندسی اطلاعات استفاده میشد. هرچند مهندسی رایانه همهم اکنون به عنوان زیرمجموعه مهندسی الکترونیک در نظر گرفته میشود
قبلی ه مهندسی الکترونیک
مهندسی الکترونیک به عنوان یک حرفه از پیشرفته ای فنی در صنعت تلگراف در قرن ۱۹ و صنایع رادیو و تلویزیون در قرن ۲۰ حاصل شد. مردم به رادیو به خاطر دیدنی فنی؛ اول به خاطر دریافت و پس انتقال اطلاعات علاقهمند شدند. بسیاری از مردمی که در دههٔ ۱۹۲۰ به رادیو و تلویزیون رفتند فقط آماتورهای دوره قبل از جنگ جهان ی اول بودند. شاخه مهندسی الکترونیک تا میزان بسیاری از پیشرفت تلفن، رادیو، تجهیزات تلویزیون و میزان بسیاری از گسترش سیـستم های الکترونیکی در طول جنگ جهان ی دوم از عبارت رادار، سونار، سیسـتم های ارتباطی مهمات پیشرفته سیـستم های جنگ افزاری حاصل شد. در مدت این سالها این موضوعات به عنوان مهندسی رادیو شناخته میشدند و فقط در اواخر دهه ۱۹۵۰ مصرف از عبارت مهندسی الکترونیک شروع شد. در همین زمان تست گاههای الکترونیک (برای نمونه تست گاه بل در ایالات متحده آمریکا) ایجاد شدند و با مصرف از یاری هزینه های کمپانی های بزرگ صنایع رادیو، تلویزیون، و دستگاههای تلفن، شروع به تولید سلسله پیشرفته ایی در الکترونیک کردند. در سال ۱۹۴۸ ترانزیستور روی کار آمد و در سال ۱۹۶۰، مدارهای مجتمع انقلابی در صنعت الکترونیک برپا کردند. در انگلستان مساله مهندسی الکترونیک به صورت مجزا از مهندسی برق به عنوان مدرک دانشبعضی در حدود سال ۱۹۶۰ اضافه شد. قبل از آن، دانشجویان مهندسی و موضوعات مرتبط همچون رادیو و تلویزیون، مجبور بودند تا در سازمانهای روش برقی ثبت نام کنند که درسهای مربوط به الکترونیک نداشت. مهندسی برق نزدیکترین موضوعی بود که میتوانست با مهندسی الکترونیک همطراز قرار گبرد. اما اگر چه همسانی موضوعات تحت پوشش (بجز ریاضیات و الکترومغناطیس) تنها در سال اول دوره تحصیل سه ساله به طول میانجامد.
الکترونیک جدید
در سال ۱۸۹۸ نیکولا تسلا اوّلین رابطه رادیویی را به نمایش عموم در آورد. وی جزئیات مبادی و اصول رابطه رادیویی را نمایش و شرح داد. در سال ۱۹۰۴ جان آمیروز فلمینگ، اولین استاد مهندسی برق در کالج لندن، اولین لامپ خلاء (دیود) را اختراع کرد. سال بعد در سال ۱۹۰۶ رابرت فون لیبن و لی-د-فارست به طور مستقل لامپهای تقویت کنندهای را ساختند که لامپ سه قطبی نامیده میشد. شروع الکترونیک اکثرا ً با اختراع لامپ خلاء بوسیله لی د فارست در ۱۹۰۷ در نظر گرفته میشود. در مدت ۱۰ سال، دستگاه او در فرستندهها گیرندههای رادیویی همچون سیـستم هایی جهت ارتباط های تلفنی راه دور مصرف میشد. در ۱۹۱۲ ادوین هاوارد آرمسترانگ تقویت کننده ریجنراتیو فیدبک و نوسانساز را اختراع نمود. او همین طور گیرنده رادیو سوپرهیترودین را اختراع کرد که میتوان آن را پدر رادیوی پیشرفته امروزی نامید. لامپهای خلاء به مدت ۴۰ سال به عنوان دستگاههای تقویت کننده بیان بودند. تا اینکه محققان ی که برای ویلیام شاکلی در آزمایش گاه بل در حال کار بودند، ترانزیستور را در سال ۱۹۴۷ اختراع کردند. در همین سالها رادیوهای ترانزیستوری، همچنین تولید و ساخت رایانه های بزرگ و قدرتمند ممکن شد. ترانزیستورها کوچکتر بودند و برای کار به ولتاژ کمتری احتیاج داشتند. پیش از اختراع مدارهای مجتمع در سال ۱۹۵۹، مدارهای الکترونیکی از حتمـا ت جدا از ساخـته میشد که میتوانست با دست، دستکاری شود. مدارهای غیر یکپارچه به فضای احتیاج داشته مصرف توان بالاتری داشتند، خطای بیشتر همچنین سرعت پایینتری داشتند؛ گرچه هنوز در کاربر دهای آسان مصرف میشوند. در مقابل مدارهای مجتمع تعداد بسیار زیاد ی ، گاهی وقتها میلیونها، قطعه ریز الکتریکی، و عمدتا ترانزیستور، را در تراشه کوچک در حدود اندازه سکه بسته بندی میکنند.
تلویزیون
در ۱۹۲۷ فیلو فرانسورد اولین تلویزیون را به نمایش عموم در آورد. در طول دههٔ ۱۹۳۰ چندین کشور شروع به پخش پروگرام نمودند. و تعداد تلویزیونها بعد از جنگ دوم جهان ی به میلیونها گیرنده گسترش یافت سرانجام جهان ی شد. از آن زمان به بعد، الکترونیک کاملاً در دستگاههای تلویزیون حاضر شد. تلویزیونها نمایشگرهای تصویر ی نو هم از تکنولوژی لامپهای خلاء بزرگ تکامل پیدا کردن د و در دستگاههای جمع جورتر استفاده شدند، شبیه پلاسما و السیدی. و تمایل به سمت دستگاههای کم مصرفتر است. نمایشگرهایی همچون اوالایدی (organic light emitting diode) که به ابه احتمال زیاد ل خیلی جایگزین السیدی و تکنولوژی پلاسما خواهد شد.
رادار و موقعیت رادیویی
در طول جنگ جهان ی دوم تلاش های خیلی ی در الکترونیک برای پیدا کردن موقعیت اهداف و هواپیماهای دشمن صورت گرفت. اینها همین طور حاوی هدایت الکترونیکی بمبافکنها، پادکارهای الکترونیکی ، سیـستم های اولیه رادار و... میشوند.
الکترونیک
در رشتهٔ مهندسی الکترونیک مهندسان، مدارهایی را آزمایش طراحی میکنند؛ که از خاصیتهای الکترومغناطیسی حتمـا ت الکتریکی همچون پایداری ، خازن، سلف، دیود ترانزیستور جهت رسیدن به عملکرد خاصی بهره میبرند. مدار رادیو که به استفاده کننده امکان میدهد تا تمام سیگنالها بجز سیگنالهای ایستگاه را فیلتر نماید ، تنها نمونه از این مدارهاست. در طراحی مدار مجتمع، مهندسان الکترونیک، ابتدا نقشههایی را میسازند که به احتمال زیاد ت الکتریکی را معین کرده ارتباطات بین آنها را وصف میکند. زمان ی که تکمیل شد، مهندسان VLSI نقشهها را به طرحهایی تبدیل میکنند که لایههای مختلف مواد هادی نیمه هادی مورد نیاز جهت تولید و ساخت مدار را رسم میکنند. تبدیل نقشهها به پوستهها میتواند توسط نرمافزار انجام پذیرد. ولی اکثرا ٌ به تنظیمات ریز آدم برای کاهش فضا مصرف توان نیاز است. وقت ی که طرح کامل شد میتواند به کارخانه تهیه و تولید برای تولید فرستاده شود.
میکروالکترونیک
صنعت میکروالکترونیک یکی از صنایع پرسود جهان ی الکترونیک است. در سال ۲۰۰۸ این صنعت خدمات آن ۱۰٬۷٪ تولید ناخالص جهان ی را به اختصاص دادهاست. کشورهایی مانند آمریکا تکنولوژیهای الکترونیک سطح پایینتر خود را به کشورهای دیگر انتقال داده تا شتاب پیشرفت خود را در این زمینه حفظ نماید.
صنعت الکترونیک در ایران
در حالی که کشورهایی همچون آمریکا سالانه میلیاردها دلار از این صنعت کسب درآمد دارند، کشور ایران با وجود داشتن ظرفیت مناسب، چنین اتفاقی نیفتادهاست. رشد یک صنعت در کشور نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم در آن صنعت است. همین طور برای صنعت الکترونیک یکی از زیرساختهای با اهمیت ایجاد تست گاههای الکترونیک است. در کشورهای صنعتی جهان تست گاههای بزرگی همچون تست گاههای بل جهت این منظور تاسیس شدهاند.
شبکه تست گاههای میکروالکترونیک کشور (ایران)
یکی از توصیه های متخصصان جهت پیشبرد صنعت الکترونیک ایران ایجاد شبکههای تست بعضی است. از عبارت معضلات ذکر تحلیل شده در آزمایش گاههای میکروالکترونیک ایران موارد زیر عنوان شدهاند:
موارد حوزه خرید دستگاهها
عدم وجود عدالت منطقه ای
ناسازگار بودن دستگاهها عدم تکمیل زنجیره خرید
عدم پیش بینی زیرساختهای ضروری ه جهت یک دستگاه
وجود رابطه در خرید تجهیزات
کلاه برداری کمپانی های وارد کننده و عدم گارانتی
ضعف قرار دادنویسی
عدم اشتراک لینک خرید
همچنین مشکلات مربوط به آزمایش گاهها به صورت زیر عنوان مورد نقد قرار گرفتهاند:
مشکلات مدیریتی
سیسـتم تعمیر و مراقبت ضعیف
عدم وجود درک صحیح از بودجه تعمیر نگهداری
نبود دوره های ارتقای توانمندی تعمیرکاران
در اختیار نبودن نمونه خراب، جهت تجربه تعمیر
عدم استفاده از امکانات تکمیلی دستگاه
ضابطه مند نبودن شیوه سرویس دهی به افراد
قیمت بالای ارائه خدمات برخورد نامناسب پرسنل تاخیر در انجام کار
عدم سرویس دهی مناسب به دانشجویان غیر آن دانشکده
قوانین مالی حاکم بر تست گاهها انگیزش ناکافی جهت ارائه خدمات مطلوب
فرهنگ سازمانی حاکم بر آزمایش گاهها و مراکز پژوهشی
ضعف کالیبراسیون دقت پایین خدمات ارائه شده
نبود استاندارد
عدم درک صحیح اهمیت تکنسین های تست گاهها
عدم روش تکنسین ها در خارج از کشور
عدم آشنایی با گاهی تجهیزات نو
عدم تذکر به تجربیات ضمنی
ضعف سیـستم تامین مالی پرسنل آزمایش گاهها
موارد محیطی
امکانات مواد اولیه پرمتقاضی در جا بلااستفاده در جای دیگر
عدم تامین بودجه جهت خرید دستگاه
عدم سیـستم تمایز بین آزمایش گاههای کارآمد و ناکارآمد
موارد حوزه ساخت
تولید و ساخت دستگاه با در اختیار داشتن یک نمونه آزمایش گاهی
تامین تعرفه اولیه تولید و ساخت دستگاه با مشتری مجازی
ضعف مدیریت دانش بین تست گاهها
عدم انتقال تجربه تعمیرکاران
ریشه بعضی کم توجه ی های اساتید دانش کده به کارهای عملی تست گاهی
برنامـه کارشناسی مهندسی الکترونیک
جدا از الکترومغناطیس نظریه شبکه، باقی بخشهای پروگرام ویژه مهندسی الکترونیک است. دورههای مهندسی برق حاوی تخصصهای دیگری همچون اتومبیل ها، تولید برق و توزیع هم میشود. مد نظر داشته باشید که این فهرست حاوی پروگرام وسیع ریاضی مهندسی پیش نیاز نمیشود.
در ایران
در ایران درسهای مهندسی الکترونیک حاوی «درسهای عمومی»، «درسهای پایه»، «درسهای اصلی » و «درسهای تخصصی» میشود. برای نمونه فهرست درسهای ارائه شده و همچنین شرح در مورد برخی از آنها را در تارگاه دانشکده برق دانش کده شریف ببینید.
- ۹۵/۰۵/۰۶